fredag, oktober 24, 2014

Sisterhood of the World Blogger Award

Wohoo, jag har sett den här cirkulera på några bloggar, men nu har alltså Ell nominerat mig till Sisterhood of The World Blogger Award, tack så mycket! 


Regler för utmaningen:
1. Tacka bloggaren som nominerade dig, och länka till deras blogg.
2. Ha med Sisterhood of the World Blogger Award-loggan i ditt inlägg.
3. Svara på de 10 frågorna som du fått.
4. Nominera 10 andra bloggare och fråga dem 10 frågor.

Wohoo, här kommer frågorna som Ell har ställt, och mina svar!

1. Vilken är den första bok du minns att du läste?
Jag minns att mamma läste Narnia-böckerna för mig och mina bröder, men den första bok som jag minns att jag läste själv var antingen Kajsa kokar soppa på en knapp eller Kalle Anka och den förtrollade käppen. Det är, precis som det låter, sådana där tunna Disney-böcker. (Mamma hade tröttnat på att läsa dem för oss, så jag fick helt enkelt göra det själv!)

2. Läste du mer eller mindre när du var yngre?
Spontant vill jag säga att jag läste mer när jag var yngre, men jag tror inte att det är sant. Jag läste nog mest snabbare när jag var yngre, slukade alla böcker jag kom över på ett annat sätt. Nu kan det ta lite längre tid ...

3. Om du börjar läsa en dålig bok, ger du upp eller fortsätter du?
Hahahaha, dear god, jag ger upp. Eller, ja, det beror på hur dålig den är. Om det bara beror på att jag tröttnar på boken lägger jag oftast undan den i allt från någon dag till flera månader, innan jag plockar upp den igen. Men om den är riktigt dålig-dålig kan jag lätt bara sluta.

4. Vilken genre läser du helst?
Ung vuxen-böcker. Gärna inom alla möjliga genrer, men det blir nog mest coming of age-tales och urban fantasy.

5. Hur många gånger har du klarat NaNo?
Tre!

6. Brukar du sätta mål för ditt läsande? Varför/varför inte?
Njae. Inte mer än att jag brukar ha ett stående mål att läsa 100 böcker om året (jag har inte lyckats med det än). Jag har en tendens att tycka läsande blir tråkigt om jag känner ett "måste", så därför sätter jag sällan upp seriösa mål.

7. Hur väljer du ut vilka böcker du ska läsa?
Gällande nya böcker, sådana som jag vill köpa, får jag mycket tips från andra bokbloggar, men också genom Svensk Bokhandels kataloger, eller helt enkelt böcker som det pratas mycket om. Sedan har jag inte så mycket av ett system gällande ordningen av vilka böcker jag ska läsa, utan jag tar oftast någon jag känner mig sugen på! 

8. Vems rekommendationer litar du mest på?
Ohh, svårt. Jag lyssnar mycket på vad andra bloggare, som läser ungefär samma böcker som mig, tycker och tipsar om. Jag tycker att Little Book Owl har mycket bra tips (fast då blir det ju bara utländska titlar). Annars tror jag att jag litar mest på vänner! 

9. Skriver du recensioner på böckerna du läser?
Jag försöker, men jag är jättedålig på det. Jag ska bli bättre!

10. Har du någon gång läst en bok enbart pga titeln? Var det ett bra beslut?
Ja! Den jag kommer på just nu är Utan titel av Anna Charlotta Gunnarson. Jag minns att jag gillade boken, men nu kan jag inte komma ihåg vad som händer i den, så, ehhh ... jag antar att det var ett bra beslut, ändå?

Alltså, jag känner ju inte tio personer som bloggar, men jag utmanar ändå Fiberglasodin, och alla andra som känner att de vill svara!

Mina frågor:

1. Vad planerar du att läsa efter att du läst ut den bok du håller på med?
2. Brukar du lyssna på musik när du läser? Om ja, vad?
3. Vilken är den sämsta bok du någonsin läst?
4. Vilken är den bästa bok du någonsin läst?
5. Vilken bok, skriven av en annan författare, önskar du att du hade skrivit?
6. Läser du mycket bokbloggar?
7. Berätta om en bok som inte släppts än, men som du ser fram emot!
8. Var köper du dina böcker?
9. Läser du mest utländska eller svenska författare?
10. Vad är bäst: inbundna böcker, pocket, storpocket eller e-böcker?

Tack och hej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar