torsdag, oktober 30, 2014

Creatures of the night

Jag hittade en rolig tag som Little Book Owl hade tagit del av (skapat av Katytastic) och bestämde mig för att göra den, även om ingen utmanat mig! Tagen heter Creatures of the night och passar bra så här i Halloween-tider. Den går helt enkelt ut på att man ska nämna 10 olika böcker som man har läst, som innehåller nedanstående 10 olika övernaturliga varelser. Här kommer min lista:


1. Vampire

Vi pratade om vampyrer i skolan igår, och vilken bok vi kunde rekommendera innehållandes dessa varelser, då en av mina klasskompisar påminde mig om Skuggorna i spegeln av Inger Edelfeldt. Jag läste den när jag gick på högstadiet (tror jag) och älskade den. Så, om du vill läsa en vampyrbok som inte är Twilight kan jag varmt rekommendera denna!

2. Werewolf

För ett tag sedan läste jag hela The Parasol Protectorate Series av Gail Carriger och älskade dem. Det är steampunk med vampyrer och varulvar, kan det bli bättre? Första boken heter Soulless, och finns även på svenska med titeln Själlös.

3. Zombie

Feed av Mira grant är en zombiebok som handlar mer om hur världen ser ut efter en zombieapokalyps, och hur nyheter sprids, än om kanske just zombies. Det är dock en av anledningarna till att jag älskar den så mycket, och jag kan varmt rekommendera den. (Den hade betett sig dumt, vilket är anledningen till att boken ligger i frysen på bilden.)

4. Ghost


Jag kan inte komma på en enda bok med ett spöke i. ELLER JO, herregud, Kaninhjärta av Christin Ljungqvist. Läs den, läs alla hennes böcker!


5. Witch/Warlock/Spellcaster


Hahahahahaha, Harry Potter. Take your pick av vilken av dem ni vill läsa. Eller läs alla. :D


6. Fairy/Fae


Tithe av Holly Black är typ den bästa bok med fae som jag någonsin har läst. Och sjukt obehaglig. Fast bra. (Jag hoppas att den är det, och att det inte bara är jag som minns det så.)


7. Demon


Det levande slottet (eller Howl's moving castle) av Diana Wynne Jones. Åh, jag brukar försöka läsa om den här boken en gång om året, för den är så himla bra. Om ni vill läsa något som får er att skratta, läs den här. 


8. Angel

Här satt jag och funderade om jag någonsin hade läst en bok med änglar i, och så kom jag på Good Omens av Neil Gaiman och Terry Pratchett. Den handlar om världens undergång. Mkt underhållande!


9. Alien


Den femte vågen av Rick Yancey. Jorden blir invaderad, och hur gör man egentligen för att utrota mänskligheten? Jag tyckte först att den här boken inte var så jättebra, men efter kanske 50 sidor blev den plötsligt det, och jag kunde inte lägga den ifrån mig förrän jag hade läst ut den. Tvåan har precis kommit på svenska, så jag har införskaffat mig den. 

10. Superpowered human


Här står det verkligen still i huvudet, så jag tänker fuska liiiiite och säga Slide av Jill Hathaway (för jag vill ju inte skriva och tipsa om en bok som jag egentligen tyckte var sådär, typ Unravel me). Huvudkaraktären i boken somnar med jämna mellanrum (vilket gör att hon blir diagnostiserad med narkolepsi), men när hon somnar glider hon in i andra människors kroppar, och ser var de ser. En natt hamnar hon i en mördares kropp ...

Tack och hej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar