måndag, april 23, 2012

Kaninhjärta

Alltså omslaget är ju otroligt snyggt, också!

Mary och Anne är tvillingar och har sett spöken i hela sina liv. Anne ser, medan Mary lånar ut sin kropp och röst till spökena, som oftast berättar saker som var deras släktingar kan hitta undangömda saker och liknande. I alla fall tills spökkvinnan kommer och berättar något som Anne inte vill tro på.


Mary och Anne blir indragna i en medial grupp, i sökandet efter en försvunnen liten flicka. Sökandet skapar dock en spricka mellan de båda systrarna; Mary blir som besatt av att hitta flickan och Anne gör allt hon kan för att hålla sin syster ovanför ytan, och följa spökkvinnans råd.


Okej, det är ingen hemlighet att jag älskar den här boken. Ärligt talat tycker jag att det är ganska konstigt, för det är inte en bok jag skulle ha gillat i vanliga fall. Första gången jag läste den (när den ännu bara var i manusform) tänkte jag efter de första 20 sidorna, "Jaha, det här är en sån bok med sånt språk som ska vara lite mer 'litterärt', och det är ju inte min stil egentligen", men jag satt ändå och grät när jag kom till slutet. Och när jag sedan fick den stora äran att korrekturläsa (detta var alltså under min praktik hos Gilla Böcker, som ger ut boken), och läsa om den igen, så var den ännu bättre än första gången.


Jag tycker den är så fantastisk för att det finns tre olika berättelser som vävs samman till en; vi får följa Mary och Annes relation med varandra, hela grejen med spökena och den mediala gruppen, och sedan historien om den försvunna flickan. Och det är så bra, bara. 


Språket och stilen håller en hög kvalité, och det är inte den sortens språk eller stil som jag brukar tycka om, men Kaninhjärta gör det så snyggt och bra, att jag inte kan annat än att sugas med.


Så ja, jag kanske är lite partisk, men jag tycker faktiskt att den här boken är fantastisk, så köööööp den!


Christin, som har skrivit den, har även en egen blogg, där ni kan läsa mer om henne! :) Måste bara säga att jag upptäckte att hon hade skrivit så fint om mig, efter vårt möte på releasefesten (det stämmer att jag stavar Christine med E!), att jag blir alldeles rörd! Ser verkligen fram emot hennes kommande böcker!


Signerad, till och med!


Tack och hej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar