tisdag, april 17, 2012

Dag 13 - Favoritförfattare

I vanliga fall skulle jag nog bara skriva Rowling och vara nöjd med det, men jag känner att jag måste pusha lite för en annan författare, nämligen Per Nilsson.


Per Nilsson har skrivit hur många ungdomsromaner som helst, varit nominerad till Augustpriset 5 gånger (och vunnit det en av gångerna) och hans böcker är helt fenomenala. Jag är särskilt förtjust i Du & Du & Du och Hjärtans Fröjd. Annars är det nog Ett annat sätt att vara ung som är hans mest kända bok (den finns även som film: Hanna med H). 


När jag gick i högstadiet skulle Per Nilsson komma på besök och vi fick i uppgift att läsa åtminstone en av hans böcker (jag tror jag läste minst fem). Och ärligt talat så tror jag att ALLA läste, även de som hatade att läsa. Alla mina kompisar älskade Ett annat sätt att vara ung, men jag minns att jag blev lite besviken på den när jag själv läste den. Fast, som sagt, Du & Du & Du är ruskigt bra. Fast nej, okej, alla böcker som jag läst av Per Nilsson har varit ruskigt bra. 


Nej, Per Nilsson är definitivt en av mina favoritförfattare, och om ni inte har läst någon av hans böcker så har ni verkligen gått miste om något! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar