söndag, april 29, 2012

11 frågor!

Ja, jag fick ju 11 frågor av Ellen, som jag svarade på, men nu har jag blivit utmanad av Matilda också! Eftersom jag ligger här hemma hos Ellen och mår lite dåligt, förmodligen drabbad av pesten (eller något minst lika jobbigt), så har jag ju tid till att svara!


1. Vem hoppas du ska få Nobelpriset i år?
Haha, ingen aning... jag antar att det är i litteratur frågan syftar på X) Men, ehh... jag brukar inte ha någon koll på Nobelpristagarna, men varje år så brukar jag tänka att det skulle vara nice om Astrid Lindgren fick det postumt, men det är såklart bara en önskedröm.

2. Vad ska du läsa i sommar?

Massa, hoppas jag! Det har kommit ut en hel del nya ungdomsböcker som jag vill läsa (tyvärr kan jag inte komma på några exempel, för jag minns dem bara när jag ser dem i en bokhandel X), men jag är hemskt  sugen på X Publishings Avståndet mellan.

3. Har du några tips på böcker om Nordkorea till mig? I så fall vilka?

Ehh, nej, tyvärr inte! Har du några till mig?

4. Vilken årstid är den bästa årstiden för läsning?

Definitivt sommaren! Det är då jag brukar go crazy på biblioteken och låna hem typ 7 böcker åt gången... sedan, om jag är hemma hos mina föräldrar, sitter jag ute i solen och läser (eller snarare; jag sitter i uterummet och när det blir för varmt går jag in :P).

5. Läser du om dina gamla favoritböcker?

Jag gjorde nog det mer förut, nu finns det så många nya böcker som kommer ut och som jag vill läsa, så jag har svårt att hinna med!

6. Från vilken del av världen läser du flest böcker?

Hmm, förmodligen från USA, Storbritannien och Sverige.

7. Hur väljer du vilka böcker du ska läsa?

Jag går nog mycket på titel och omslag; speciellt förtjust är jag i omslag som glittrar (jag är lite som en korp; om jag ser något glittrigt, spelar ingen roll om det är på kläder eller en bok, så blir jag genast lite intresserad). Och titlar är alltid intressant, halva anledningen till att jag ville läsa Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag var på grund av titeln! Sedan kan även handlingen vara avgörande, jag dissade Helena (första delen i Starcrossed) på grund av att handlingen lät så fruktansvärt fjantig när jag läste baksidan. När jag sedan förstod att det handlade om en slags modern återberättelse av Trojanska kriget blev jag genast intresserad igen (jag har inte läst den än, men jag planerar att göra det!).

8. Hur tycker du att ett bra skolbibliotek ska vara?

Jag har nog aldrig haft ett riktigt bra skolbibliotek... men först och främst, man ska ha en bra bibliotekarie! Vi hade en under någon termin på högstadiet som var jättebra, och som såg till att de som var med i biblioteksrådet gick runt till olika klasser och berättade om böcker; hon ville dela med sig av sin läslust och inte bara sitta bakom ett bord och en dator! Annars vet jag inte riktigt... ett stort utbud är också alltid bra!

9. Finns det någon plats du blivit sugen på att åka till efter att ha läst en bok som utspelar sig där?

New York (tack vare en rad böcker!) och London (som jag ju faktiskt har varit, och bott, i!).

10. Hur tycker du att man ska göra för att få barn och ungdomar som inte läser att börja läsa?

Ingen aning. Men jag tror det är viktigt att ens föräldrar också visar något slags intresse för att läsa; jag tvivlar på att jag och min äldsta bror hade blivit sådana bokmalar om det inte var för att vår mamma läser mycket (och läste för oss när vi var små). Och att skolbiblioteket visar upp sig; tipsar och pratar om böcker ute i klasserna!

11. Vad läser du när du har feber?

Haha, jag ligger helst och tycker synd om mig själv och försöker sova när jag har feber... men om jag läser något så brukar det faktiskt vara manga; det känns inte lika ansträngande som att läsa sida upp och sida ner med bara text...


Ja, jag utmanar ingen, men de som vill kan få svara på de frågor jag ställde här Tack och hej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar