fredag, april 13, 2012

Dag 9 - En bok som du inte trodde att du skulle gilla, men i slutändan älskade

Livläkarens besök av P.O. Enquist. Vi var tvungna att läsa den i skolan, så det var många djupa suckar från mig och mina klasskamrater, men ärligt talat, det är en jättebra bok (tack till min lärare Tobbe...).


Den handlar om triangeldramat mellan kung Kristian VII av Danmark, drottning Caroline och livläkaren Johann Struensee (som tar hand om kungen, som anses vara sinnessjuk). Caroline och Struensee har en affär och, ja, det var väldigt länge sedan jag läste den, men den är faktiskt bra.


Dessutom kommer det en film nu, A Royal Affair (med Mads Mikkelsen; vem gillar inte Mads Mikkelsen, liksom?), som också handlar om Struensee och hans förhållande med drottningen och till kungen. Lite osäker på om det är en filmatisering av själva boken (jag tror inte det). Läs mer om filmen här!


Nu har jag tvättid om 3 minuter, så jag borde dra mig. Tack och hej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar