måndag, mars 16, 2015

Tema: T-shirts

Det senaste halvåret har jag köpt en hel del nya, nördiga, t-shirts, och jag tänkte att jag skulle ha ett litet tema här på bloggen där jag visar upp mina snygga nerd t-shirts. 

Nästan alla mina tröjor är inköpta från Qwertee eller Teefury (klicka på namnen för att komma till respektive sida), som båda går efter konceptet att två nya designs läggs upp varje dag, och efter 24 timmar går de inte att köpa längre. (Dock en sanning med modifikation, då i alla fall Teefury har ett galleri där man kan köpa vissa av deras gamla designs, och ibland har de olika "collections" då de reprintar vissa designs.)

Dagens t-shirts är tröjor som har något att göra med Avatar: The Last Airbender samt Legend of Korra. 

Avatar: The Last Airbender sändes på Nickelodeon mellan 2005-2008 och utspelar sig i en värld där människor kan använda en magi som kallas för "bending"; som innebär att de kan kontrollera ett av de fyra elementen: luft, vatten, jord, eld. Avataren kan kontrollera alla fyra element och ska verka för att bringa balans till världen. Detta innebär att hen åker runt mellan de fyra rikena; the Water Tribes, the Earth Kingdom, the Fire Nation och the Air Nomads och hjälper till med olika situationer (typ om det är krig osv). 

När Avataren dör återföds hen i en ny kropp, i ett nytt element (det går efter följande cykel, typ: vatten, jord, eld, luft) och måste på nytt lära sig att kontrollera alla fyra element, men kan ändå kontakta alla sina föregångare och uppleva saker från sina tidigare liv.

I The Last Airbender får man veta att hundra år tidigare bestämde sig the Fire Lord (den som styr the Fire Nation) för att han inte var nöjd med att bara vara ledare över Fire Nation, och bestämde sig för att starta ett världskrig (som man gör). Den tidigare Avataren lyckades stoppa honom, men dog, och återföddes som Aang, en av the Air Nomads. The Fire Lord visste att den nya Avataren skulle återfödas som en Air Nomad och beordrade att de skulle utplånas.

Aang hade dock, innan hela hans folk utplånades, rymt och för att göra en lång historia kort: han fastnar under isen och ligger nedfryst i hundra år (medan det hundraåriga kriget fortfarande pågår). Da-da-da-DUM!

Legend of Korra är uppföljaren till The Last Airbender, och handlar om Avataren Korra, som kommer efter Aang.

Jag älskar bägge serierna, de är inte bara underhållande, utan tar upp både filosofiska, moraliska och politiska frågor som är aktuella i dagens samhälle (framför allt Legend of Korra, tycker jag), så det är klart att jag ville ha tröjor med motiv från dessa serier!



Från vänster, översta raden:

1. Ett snyggt motiv med Aang.
2. Aang och Korra (den nya Avataren): detta är troligtvis min favorit av dessa tröjor, älskar hur de lyckats få in de fyra elementen också!
3. Korra, som visar upp olika bending techniques, typ. Jag håller dock på att sy om den här lite, armarna satt alldeles för tajt och jag hatar för tajta armar på t-shirts. (Detta händer ibland när man beställer från Teefury, även om jag vanligtvis har S i deras tröjor så har det hänt vid två tillfällen att jag fått en annan modell på t-shirts, där just armarna sitter mycket tajtare än annars.)

Nedre raden, från vänster:

1. Någon som varit fyndig och gjort ett sånt där "University"-motiv som är så populärt. Jag har även en med Waterbending university, fast det är en mörkblå hoodie. Jag tror att jag skulle vara en waterbender, eller möjligtvis firebender, om jag levde i Avatar-universumet. (Eller så skulle jag säkert vara en nonbender.)
2. Korra-silhuett när hon dansar med elementen. 

Och det var alla t-shirts för den här gången, nästa vecka blir det motiv från en annan fandom!

Tack och hej!

2 kommentarer:

  1. Har ju inte sett serien (än), men de där t-shirtarna är så jääävla snygga!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dåligt, vi får ha ett maraton när jag köpt serien på DVD! Mhmmmmm!

      Radera