lördag, juli 04, 2015

Fury

Från Goodreads.
"My name is Eliza Boans and I am a murderer."

Eliza har allt man kan önska sig: pengar, vänner, ett stort hus, en bra utbildning och en lovande framtid. Men någonstans har allt gått fruktansvärt fel, och nu sitter hon på en polisstation, anklagad för mord.

Fury av Shirley Marr är en mörk historia, men det är också vad som gör den så bra. Eliza är en bortskämd sextonåring, ganska taskig och bitvis riktigt elak, och inte alltid världens bästa människa. Det är det som gör henne till en så bra karaktär, för hon vet om att hon är alla de sakerna, och hymlar inte med det för läsaren. Uppriktigt sagt är det en av bokens största styrkor, det är så härligt att få en kvinnlig huvudkaraktär som faktiskt är NYANSERAD och som får lov att vara lite dryg och ond.

Man får följa Elizas berättelse och långsamt uppdagas det vad det är som egentligen har hänt, och jag tyckte det var gjort på ett bra sätt: Eliza berättar för en psykolog (ehhhh, han var kanske inte det nu när jag tänker efter, men han jobbade på något sätt med polisen), men hon berättar inte allt på en gång, och som läsare får man alldeles lagom många ledtrådar för att man hela tiden skulle vilja läsa vidare.

Mina enda invändningar är att jag inte förstod var boken utspelade sig förrän ganska långt in, och det störde mig en del. Fast det kan å andra sidan också ha berott på att jag inte var så uppmärksam i början ... Och att ibland köpte jag inte riktigt att Eliza bondade så himla mycket med den här psykologen-eller-vad-han-nu-var; det gick lite väl fort ibland, tyckte jag.

Det här är lite av en feel bad berättelse, så om man är ute efter det, och något lite obehagligt, rekommenderar jag verkligen den här! Eller så kan man läsa den bara för att få ta del av en ung kvinnlig huvudkaraktär som faktiskt får vara något annat än just ung och oskyldig.


Tummen upp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar