fredag, oktober 23, 2015

7 frågor om böcker och läsning

Ingen aning om jag har svarat på den här förut, men jag hittade den hos Sandra Beijer och tänkte att det kunde vara nice med en lista så här på en fredag.

1. Hur hittar du nya böcker att läsa?

Ehhhhhhhh, bokbloggar? Och typ ... jag vet inte, the word on the street, haha. Nej, men jag försöker hålla mig uppdaterad via utländska bokbloggar och förlag, får nyhetsbrev från typ 10000000 olika förlag och sådär ... Följer folk på Instagram och så vidare och så vidare ...

2. Hur kom det sig att du började gilla att läsa?

Jag har alltid gillat att läsa, tror jag. Eller okej, min mamma har alltid läst mycket, och hon läste mycket för mig och mina bröder när vi var små, så jag skulle tro att det kommer därifrån.

3. Hur har din smak för litteratur förändrats under åren?

Först tänkte jag "Inte alls", men det är inte riktigt sant. Jag har alltid gillat barn- och ungdomsböcker, men när jag var typ 11-12 läste jag nästan bara high fantasy, vilket jag gör ganska sällan nu för tiden. Jag gillar fantasy, men numera är jag mest intresserad av urban fantasy, faktiskt. Tycker att high fantasy ofta blir så himla styltigt, tyvärr. 

4. Hur ofta köper du böcker?

För ofta.

5. Hur kom det sig att du började bokblogga?

Haha, jag bloggar ju inte bara om böcker (eller det gör jag kanske???), men det var ganska logiskt för mig, för jag är helt besatt av böcker.

6. Hur reagerar du om du inte tycker om slutet på en bok?

Haha, alltså jag blir snorarg. På riktigt. Har kastat böcker genom rummet på grund av att jag hatade slutet (jag tittar på dig, David Nicholls). Fast det beror såklart på vad det är för slut, är det ett slut som jag ändå kan acceptera, för att det passar i berättelsen, så köper jag ju det. Men om det är så att jag känner att jag har investerat massa tid och känslor i boken, och slutet sen bara är, ja, DÅLIGT, då blir jag jättearg.

Men ja, okej, oftast blir jag nog ganska likgiltig till boken, om jag inte gillade slutet. Bra slut är viktiga!!

7. Hur ofta bläddrar du fram och smygtittar på slutet av en bok?

ALDRIG. Spoilers är bland det värsta jag vet, helt ärligt, min bror spoilade vem som dog i femte Harry Potter-boken (när jag höll på att läsa den!!) och jag pratade inte med honom på flera dagar. Jag blir verkligen jättesur om någon spoilar bok/film/tv-serier för mig, så att bläddra fram och tjuvläsa i slutet skulle vara jättedåligt ...

Tack och hej och ha en bra fredag, allihopa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar