onsdag, september 16, 2015

Unpopular opinions

Hittade den här hos Oarya och hurra, tänkte jag!


1. A Popular Book or series that you didn’t like.

Miss Peregrine's Home for Peculiar Children fattade jag aldrig grejen med. Var det en skräckbok som ville ha övernaturliga element, eller en fantasybok med skräckelement eller ... Äsch, nej, jag orkar inte.


2. A Popular Book or series that every one else seems to hate but you love.

Jag gillar faktiskt The Mortal Instruments? Den har typ en miljon flaws, men jag har läst de tre första böckerna och gillar att grotta ner mig i dem.

3. A Love Triangle where the main character ended up with the person you did NOT want them to end up with (warn ppl for spoilers) OR an OTP that you don’t like.

Jag hatar ALLA love triangles. Oftast slutar det alltid med att författaren inser "Åh nej, jag har skrivit två perfekta karaktärer som det är helt omöjligt för huvudkaraktären att välja mellan, så då får en av dem göra nåt asvidrigt, helt out of character, så att alla börjar hata hen". Love triangles borde begravas.


(Spoiler kommer nedanför, I guess.)

Men okej, jag hatar Peeta och Katniss.

4. A popular book Genre that you hardly reach for. 

Deckare. Jag håller på att läsa en deckare nu, och den är bra, men det tar sån tid när jag läser för jag är så himla ointresserad av den genren??? Så förlåt, alla deckare jag kommer läsa i framtiden.


5. A popular or beloved character that you do not like.

Peeta.

6. A popular author that you can’t seem to get into.

Ursula K. Le Guin. Jag har läst första boken i Övärlden och fattade verkligen inte grejen? När de släppte böckerna nu senast i pocket på svenska ville jag bara ha dem för att de var så fina, men jag hade aldrig tagit mig an att läsa dem ...

7. A popular book trope that you’re tired of seeing. (examples ”lost princess”, corrupt ruler, love triangles, etc.)

LOVE TRIANGLES. Och att alla beter sig som idioter för att "the plot demands it" (se min recension av The Knife of Never Letting Go för ytterligare exempel).


8. A popular series that you have no interest in reading.

Röd Drottning som alla verkar vara helt amazed av. Ploten låter verkligen som något jag redan läst? (Men det kommer säkert sluta med att jag läser den ändå, bara för att se what all the fuzz is about ...)


9. The saying goes ”The book is always better than the movie”, but what movie or T.V. show adaptation do you prefer more than the book?

Helt ärligt så tycker jag att Cirkeln-filmatiseringen är bättre än boken. Det var på grund av filmen jag läste ut de andra böckerna, för annars hade det nog tagit flera år innan jag gjort det. Jag tycker verkligen att boken är onödigt lång och omständlig, men i filmen har de bantat bort allt det.

Tack och hej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar