tisdag, september 29, 2015

Bokmässan 2015

Sitter just nu och tycker väldigt synd om mig själv, för jag har så ont i halsen att jag knappt kan svälja, och huvudvärken from hell. Blö. Aja, det var i alla fall bättre att det kom nu än att det skulle ha kommit under Bokmässan.

Dag ett av Bokmässan såg jag ut såhär.

Jag var och lyssnade på jag vet inte hur många seminarier, där vissa var mer intressanta än andra. T.ex. när Mia Öström och Klara Bjelkenäs pratade om Skuggsommar. Eller när Mats Strandberg blev intervjuad av Sara Bergmark Elfgren om sin nya bok Färjan (oerhört roligt att lyssna på, faktiskt, önskar lite att jag var kompis med dem). Och när Jenny Jägerfeld pratade med Malin Stehn om hennes nya bok Den här sommaren kan bli min död, som verkar vara en riktigt bra bok om ångest (hade jag inte spräckt min budget redan första dagen hade jag nog gått och köpt den). Här har ni lite bilder på det:

Mia Öström och Klara Bjelkenäs in action.

Jenny Jägerfeld och Malin Stehn.
Mest gled jag nog runt, faktiskt. Kollade på lite monterprogram (t.ex pratade Therése Granwald och Jonas Rasmussen om att vara författare samt lärare i skrivande, mycket intressant!) och lite andra grejer som hände på de olika scenerna. Det såg ut ungefär så här:

Hittade Babblarna-gosedjur och ville genast köpa dem till mina syskonbarn.
(Om ni inte vet vad Babblarna är, skatta er lyckliga.)

Jessica Schiefauer pratade om sin nya bok.

Och detta var en av böckerna som stod på min att-köpa-lista, så jag slog till.

Siri Pettersen, som skrivit Korpringarna, blev intervjuad av Tova Larsson.
Siri var en ren fröjd att lyssna på, så himla avslappnat och spontant.
Jag har faktiskt inte läst Odinsbarn sen tidigare, så nu köpte jag den!

Kaffe drack jag med. Det behövdes.

Och när man glider runt på mässan måste man ta en bild på mässgolvet. Det är obligatoriskt.
Jag träffade även David Lagercrantz, som var himla trevlig, faktiskt, och min mamma blev glad över att få ett signerat exemplar av Det som inte dödar oss.

När ens mamma ber en fixa Lagercrantz signatur, då gör man ju det.
Jag var även på några storseminarium (det vill säga, seminarium som är 45 minuter långa), Skräckens psykologi med Jenny Jägerfeld, Mats Strandberg, Jenny Milewski samt John Ajvide Lindqvist. Bra och roligt. Och Mats Strandberg avslöjade att ordvitsar är den humorform som psykopater uppskattar mest, det var ju spännande att få veta när man var i Göteborg. Det här seminariet kan ni faktiskt titta på hos UR, klicka här för att komma dit.

Tadaaaaa.
Det sista jag kollade på var faktiskt seminariet Hur mörkt får det bli? med Jessica Schiefauer, Lisa Bjärbo, Marta Söderberg och Salla Simukka och lyckligtvis kom de fram till att det faktiskt får bli hur mörkt som helst i ungdomsböcker. Hurra!

Mycket bra seminarium.
Det var den mässan! Eller nej, okej, det kommer nog ett inlägg på torsdag om vad jag egentligen köpte på mässan. För det blev en del böcker, kan man väl säga.

Tack och hej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar