lördag, augusti 01, 2015

Har du läst ...

Precis när jag sitter här och känner mig så sjukt oinspirerad och inte vet vad jag ska blogga om hittar jag den här taggen hos C.R.M. Nilsson. Perfekt, ju!

Har du läst…

…en bok med snö på omslaget?

Let it snow - John Green, Maureen Johnson & Lauren Myracle

…en bok som handlar om krig?

Kodnamn Verity av Elizabeth Wein. (Tips! Elizabeth Wein kommer till Bokfestivalen i Kristianstad den 3 september.)

…en bok som är skriven av en finsk författare?

Ljus ljus ljus - Vilja-Tuulia Huotarinen

…en bok som är över 800 sidor?

Harry Potter och Fenixorden - J.K. Rowling

…en bok som har ett spöke som huvudkaraktär/har en stor roll?

The Graveyard Book - Neil Gaiman

…en bok där någon av huvudkaraktärerna äger en affär?

Det levande slottet - Diana Wynne Jones

…en bok där någon av huvudkaraktärerna är fruktansvärt rik?

Min första tanke var seriöst "Harry Potter". Men annars får jag nog säga pass här ...

…en bok som handlar mycket om djur?

Redwall - Cluny Gisslaren - Brian Jacques

…en bok vars titel innehåller ordet ”En”?

En av oss sover - Josefin Klougart

…en bok som utspelar sig på hösten?

Jag får faktiskt säga pass på den här, kommer inte på en enda bok som, uttalat, utspelar sig endast under hösten. Herregud.

…en bok som knappt innehåller några glada inslag?

Ju fortare jag går, desto mindre är jag - Kjersti Annesdotter Skomsvold

…en bok som handlar om bröllop?

På spaning med Bridget Jones – Helen Fielding (jag svär, den handlar faktiskt om ett bröllop. Typ)

…en bok som handlar om häxor?

Cirkeln - Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren

…en bok som utspelar sig på en ö?

Exodus – Julie Bertagna (den utspelar sig typ på en ö, världen har blivit översvämmad och det finns bara ett ställe som fortfarande är över havsnivån; men den här boken var faktiskt jättedålig, så jag kan inte rekommendera den ...)

…en bok som har en karaktär som du kan känna igen dig själv i?

Jag ger dig solen - Jandy Nelson

…en bok som utspelar sig i rymden?

Fortunately, the milk - Neil Gaiman

…en bok som det finns ett mycket gammalt hus i? 

Onkel Montagues spökhistorier - Chris Priestley

…en bok som handlar om en bokhandel?

Vindens skugga -  Carlos Ruiz Zafón (den handlar typ om en bokhandel, jag har för mig att huvudpersonens pappa har en bokhandel, iaf ...)

…en bok som i titeln innehåller något av de fyra elementen? (eld, vatten, luft, jord)

Fatta eld – Suzanne Collins

Tack och hej!

2 kommentarer:

  1. Jag måste verkligen läsa The Graveyard Book :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag vill minnas att jag tyckte den var himla bra! :)

      Radera