fredag, augusti 14, 2015

Augusti enkät

Hittade den här hos Oarya, så jag tänkte "varför inte?"

1. De flesta är överens om att sommaren 2015 inte har varit någon höjdare vädermässigt, hittills. En del läser mycket när det regnar, andra sitter mest och trånar efter den där solstolen som inte går att använda. Hur har din lässommar varit? (Hittills, även här, sommaren är ju inte slut ännu.)

Ärligt talat så har den varit ganska dålig, jag brukar läsa jättemycket över sommaren, men det har inte blivit så i år. Kanske på grund av vädret, kanske på grund av andra orsaker; vet ärligt talat inte riktigt.

2. Nämn tre böcker du bara måste läsa i augusti (gamla eller nya)!

Öööööhhhhhhh, jag måste läsa Dream Thieves och Blue Lily, Lily Blue, av Maggie Stiefvater, för jag älskade första delen. Och en till ... ehhhh ... Fly By Night av Frances Hardinge som jag håller på med nu?

3. Vilka nya böcker som kommer i augusti längtar du mest efter?

ALLA. Nej, okej, Athena av Marta Söderberg och När hundarna kommer - Jessica Schiefauer. Alla andra böcker jag vill läsa släpps inte förrän i september ...

4. Kräftor eller surströmming. I augusti är det premiär för dessa ”delikatesser”. Vilket väljer du helst?

Jag är allergisk mot fisk (och skaldjur), så det vore ganska dåligt om jag åt något av det. 

5. Vilken är den bästa boken du har läst i sommar?

The Raven Boys - Maggie Stiefvater. DEN HÄR BOKEN ÄR SÅ BRA! LÄS DEN!!!

6. Finns det någon för dig ny författare du är sugen på att läsa i höst?

Jaaa, Maja Hjertzell - Vad gör man inte, ser jag väldigt mycket fram emot, har aldrig läst något av henne innan!

7. För många är ju också augusti förknippat med skolstarten. Har du något starkt läsminne från skolåren?

Ehhhhhhh, hahahaha, jag minns att vi hade sådana där "läskort", där man skulle fylla i hur mycket man hade läst hemma (och så skulle man väl ha läst ett visst antal sidor varje vecka) och en gång när jag lämnade fram mitt så stirrade läraren på det och frågade sen "Har du verkligen läst så här mycket?". Och ja, det hade jag.

Annars minns jag när jag läste Harry Potter för första gången, och hur jag typ dog när jag läst ut den och inte kunde vänta till att komma till skolan nästa dag, så jag kunde få låna bok två.

8. Semestern är kanske slut snart, men hur gör du för att hålla liv i sommarkänslan lite till?

Jadu, försöker vara ute lite mer, lyssna på somrig musik, ibland känner jag för att försöka hålla kvar i sommaren med bara händerna.

9. Anta att det börjar komma en hel del höstböcker hem till dig, men du är ju inte färdig med de böcker du hade planerat att läsa i sommar ännu. Samtidigt vill du kasta dig över nyheterna. Hur prioriterar du?

Troligtvis så läser jag de jag känner mig mest sugen på. Tycker inte det är värt att läsa efter ett visst schema, om man känner att man är mer sugen på en annan bok!

10. Till sist, vilken är höstens allra mest efterlängtade måste-läsa-direkt-bok för dig?

Athena - Marta Söderberg. Och Djupa Ro av Lisa Bjärbo. Och När hundarna kommer av Jessica Schiefauer. Och ... Nej, jag stoppar mig själv där.

Tack och hej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar