fredag, februari 20, 2015

Bokbloggsjerka

Den här veckan har Annika gett oss en svår, men bra, fråga: Som ni kanske har märkt har min blogg kunnat jämföras med Saharas öken under en tid, och det beror inte på att jag lider av skrivkramp utan det handlar helt enkelt om att det är värken som sätter rejäla käppar i hjulet för mig.

Suget att skriva är dock ständigt närvarande och jag försöker verkligen hitta sätt för att kunna slänga ihop ett par inlägg i veckan åtminstone. Hittills har jag inte kommit på något som skulle hjälpa mig på vägen och därför skulle jag vilja ta del av era bästa tips. Det vill säga var (och hur) författar du dina inlägg?

Det är en jättebra fråga, för jag lider av ganska mycket inspirationskris till bloggen, och därför blir det inte alltid så regelbundna uppdateringar här. Men vi kan väl säga så här: 

Tisdagar & Fredagar brukar jag försöka skriva ett inlägg, och svara på Top Ten Tuesday och Bokbloggsjerkan, och däremellan är det lite mer dimmigt. 

Jag är jättedålig på att skriva bokrecensioner, troligtvis för att jag är lat, eller för att jag ofta läser böcker som jag gillade, men som inte var tokbra, eller tokdåliga, och då vet jag sällan vad jag ska säga om dem.

Jag har börjat skriva upp idéer till blogginlägg i mina anteckningar i mobilen, så förhoppningsvis kan det bli mer roliga/kreativa/inspirerande blogginlägg inom kort. Jag skulle till exempel vilja skriva mer om fotografering, bokiga prylar, omslag och så vidare och vidare ...

Annars skriver jag de flesta inlägg direkt på datorn, men när jag skriver t.ex. recensioner brukar jag skriva dem för hand först, och pilla lite längre med texten innan jag lägger upp den.

Tack och hej!

24 kommentarer:

  1. För mig funkar en blandning av struktur och spontanitet bäst. Gillar när bloggar jag läser blir en personlig plats som man kan känna igen sig hos.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men jag tror struktur och spontanitet är den bästa blandningen :)

      Radera
  2. Jag har tre fasta punkter, dina plus smakbit på söndagar. Det tycker jag täcker upp rätt bra, bara fyra dagar att laborera med och en eller två av dem går till bokomdömen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men verkligen, då har man i alla fall tre fasta punkter, och som du säger, så kan man lägga in bokomdömen eller annat på de övriga :)

      Radera
  3. Anteckningar på mobilen är ju smart, den har en alltid (nästan) med sig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har också insett det! Glömmer dock fortfarande bort det större delen av tiden ...

      Radera
  4. Jag gillar nog att skriva recensioner (eller omdömen eller vad man ska kalla det) men ibland så har jag inte alls inspiration.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, önskar att jag kunde skriva fler recensioner! Det är det där med inspirationen, ja ...

      Radera
  5. jag tycker att det verkar som om du har flera bra uppslag till blogginlägg! det är ju jätteroligt med fotografering och bokprylar och omslag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, tack, vi får se hur det blir med dem! :)

      Radera
  6. Smart med att skriva upp anteckningar på idéer :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har börjat med det, för jag tycker det är så svårt att komma på/komma ihåg vad man ska skriva annars :)

      Radera
  7. Jag skriver också upp de idéer jag får, fast i en vanlig anteckningsbok eller på lösa lappar som finns tillgängliga för stunden. Bra som inspiration när man inte riktigt vet vad man ska skriva.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men det är jättebra, man tager det man haver! :)

      Radera
  8. Jag är jättedålig på att använda mobilen till annat än att ringa med och skicka sms :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jag använder min till allt ;) Men anteckningar i mobilen kan jag rekommendera! :)

      Radera
  9. Jag är dålig på det där med anteckningar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag också, glömmer allt för ofta bort det, men har börjat bli bättre!

      Radera
  10. Jag är jättedålig på att anteckna. Det mesta blir spontant hos mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men spontanitet är också bra! :)

      Radera
  11. Det blir ju så svårt att skriva en recension om en bok som bara är godkänd, lite lagom bra, men inget som väcker starka känslor. Det brukar hända att jag sitter och stirrar på Worddokumentet en bra stund och sedan pressar ur mig vad jag upplever är riktigt krystade meningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men eller hur! Haha, krystade meningar känner jag också igen ...

      Radera
  12. Jag har gått från struktur till mer ostrukturerat, för att hitta min blogglust igen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men det tycker jag låter bra, för mycket struktur kan ibland kännas som en börda, tycker jag!

      Radera