tisdag, maj 08, 2012

Svenne

Första meningen: "Efteråt var det så många som kunde förklara."
Förlag: Rabén & Sjögren (Månpocket i pocketutgåvan)
Sidor: 286 (pocketutgåva)


Det är kanske inte någon nyhet att jag tycker att Per Nilsson är ett litterärt geni? Men, jag har faktiskt inte läst Svenne förut, trots att den kom 2006 och vann Augustpriset som bästa ungdomsbok. Jag vet inte vilka andra som var nominerade tillsammans med Per Nilsson det året, men jag vågar ändå påstå att det var en välförtjänt vinst (och kanske på tiden, med tanke på hur många gånger Per Nilsson varit nominerad).


Ärligt talat vet jag inte varför jag inte läst den förrän nu, men jag tror att det är pocketbokens framsida som alltid fått mig att tveka. 


(Bildkälla


Jag antar att det är tänkt att vara lite provocerande eller tankeväckande, men jag tycker inte att det är estetiskt tilltalande för fem öre.


I alla fall. Svenne handlar alltså om 17-årige Svenne (egentligen Fredrik Svensson), som helt plötsligt finner sig som partisekreterare för ett nytt politiskt parti i Sverige, med den karismatiska, och svår-att-inte-tycka-om, Dackeman. Sverige börjar förändras och efter en hemsk händelse och veckor med upplopp kommer det fram sanningar om partiet och Svenne måste fly. "Han misstänks vara ansvarig för hämndaktioner, mord, misshandel och straffläger", som det står på baksidan. Boken handlar om Svenne, och hans berättelse.


Det här är en bok som fick mig att bli väldigt illa till mods, vilket jag antar är en del av dess poäng. När Svenne åker till ett läger uppe i Norrland och upptäcker att det gått från att vara ett mysigt läger för ungdomar som har det svårt, till att bli ett rent koncentrationsläger, mår jag dåligt. Det påminde mig allt för väl om hur det kändes att stå och blicka ut över Birkenau, som aldrig verkade ta slut, och där man för sin inre syn kunde se hur tåget körde in på stationen och stannade, för att släppa av människor som aldrig mer skulle komma därifrån.


Med det sagt; det är en bra bok, som har något viktigt att säga om vårt samhälle och det politiska läget (särskilt nu, efter att Sverigedemokraterna kom in i riksdagen efter förra valet).


Tack och hej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar