måndag, mars 26, 2012

Hunger Games

"May the odds be forever in your favour"

Källa: Wikipedia

Jag har bara läst första Hungerspels-boken (jag vet, jag vet), och det var ett tag sedan. När jag läste första boken befann jag mig i ett stadium där jag inte kunde, eller ville, läsa böcker som jag inte var säker på hade lyckliga slut (därför har jag inte läst de andra X). Jaja, jag vet, men ibland behöver man lyckliga slut, okej?


I alla fall, idag gick jag och såg filmen (för ärligt talat, har vi inte alla väntat på den?). För er som av någon outgrundlig anledning skulle ha missat det, så handlar The Hunger Games om en dystopisk framtid, där det forna Nordamerika (tror jag) är uppdelat i 12 distrikt som varje år har en tävling som heter Hungerspelen. Det går ut på att varje distrikt skickar två deltagare; en pojke och en flicka, för att delta i Hungerspelen, där de helt enkelt ska döda varandra tills det bara finns en överlevare. Supertrevligt. Det är ett sätt för regimen att hålla distrikten i schack, efter att de gjorde uppror (tillsammans med det mystiska 13:e distriktet, som blev utplånat för att statuera exempel) för x antal år sedan. Katniss lillasyster Prim blir vald och Katniss ställer upp istället för henne. DADUM.


Så, tillbaka till vad jag tyckte om filmen. Jag har svårt att bestämma mig för om jag tyckte att den var MINDBLOWING-bra, eller bara bra. Jag tycker att alla skådespelare förtjänar en eloge, det var många scener där ingen sade något, men man kunde tydligt se vad de tänkte/tyckte. Man förstod att det var något som pågick "bakom kulisserna" och att Hungerspelen har stor politisk betydelse, utan att de behövde kasta det i ansiktet på en.


Å andra sidan så kändes filmen lite långsam och seg ibland, och jag kan inte sätta fingret på riktigt varför. Kanske var den för lång, kanske för många scener där de faktiskt inte säger någonting som man hade kunnat ta bort?


Men ja, jag får erkänna att jag grät ett par gånger i filmen. Så jag tycker absolut att man ska gå och se den om man kan, och om man gillar Hungerspelen ska man definitivt gå och se den!


Tack och hej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar