onsdag, mars 28, 2012

Cirkeln

Första meningen: "Hon väntar på ett svar men Elias vet inte vad han ska säga."
Förlag: Rabén & Sjögren
Sidor: 516




Cirkeln handlar om sex tonårstjejer som upptäcker att de har magiska krafter. Wow, man kan verkligen sammanfatta hela den här boken med en mening.


Okej, den handlar givetvis inte BARA om det, den handlar om tjejernas liv och att de är Utvalda för den stora strid som är på väg. Och det faktum att någon går runt och mördar dem. 


Jag vet ärligt talat inte vad jag tycker om boken. Jag slukade den; kunde knappt lägga den ifrån mig, men samtidigt störde jag mig på början, som var fylld av klichéer (och påminde mig om "Det-är-en-mystisk-katt-som-förföljer-mig-HERREGUDJAGHARMAGISKAKRAFTER-AHHHHHH!!"-känslan i Sailor Moon). Och språket kändes alldeles för simpelt, för en bok som riktar sig till ungdomar över 15. Å andra sidan kunde det ibland dyka upp en otroligt fin mening, som (på ett vis andra tonårsböcker inte alltid gör) sätter fingret på exakt hur det känns i vissa situationer, och varför man som tonåring håller så mycket av sina känslor och tankar inom sig.


Det betyder absolut inte att boken är dålig, jag kunde som sagt knappt lägga den ifrån mig, men den kunde varit bättre (och det finns saker jag skulle ha gjort annorlunda, men jag är ju inte författare, så... X). Däremot älskar jag fantasy, och jag älskar att någon faktiskt vågar satsa och skriva fantasy för lite äldre ungdomar. Tycker absolut att om man gillar fantasy, så ska man läsa den!


Random fakta: Pappret i boken är sjukt mjukt; jag älskade det. Dagens boknörderi.


Over and out.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar