torsdag, oktober 22, 2015

Tuta och skriv

I måndags trillade det ner ett manus i min brevlåda; mitt manus med kommentarer från redaktören!


Nu sitter jag och går igenom allt och känner mig så himla glad över min redaktör och vilket superarbete hon gjort! Igår gick jag igenom en grej där hon hade gjort världens bästa ändringar, så att det framgick ännu tydligare, och bättre, vad jag menade och jag blev alldeles glad. 

Alltså, jag tycker inte att jag läser så ofta om det här hos andra (men jag kan väl inte vara den enda som känner så?), men jag har arbetat med min bok i över två år och innan jag fick redaktörens kommentarer var jag så trött på mitt manus att jag hade kunnat kräkas. Men nu har jag fått ny energi och tycker att det här pillandet med ordval och ordföljd och småmissar i ploten är typ det roligaste som finns! Är verkligen superglad över att få ta tag i manuset igen!


Så nu har det sett ut så här de senaste dagarna, och jag sa (i ett positivt ögonblick) att jag trodde jag skulle vara klar med ändringarna antingen denna eller nästa vecka. HA! säger jag till det och undrar vad dåtida Christine tänkte egentligen.

Men som sagt, jag tycker det är jättekul, även om det tar lite mer tid än jag först hade tänkt.

Tack och hej!

4 kommentarer:

  1. Åh, vad kul!! Jag längtar redan tills jag får läsa den färdiga versionen, trots att jag redan läst den. :P

    Känner verkligen igen det där med att vilja kräkas på sitt manus. För mig kan det verkligen växla från dag till dag, om jag jobbar med något längre projekt. Ena dagen känns det som en hög med bajs som inte ens förtjänar att ta upp utrymme på hårddisken, nästa dag hittar man en inspirerande sång eller kommer på en ny vinkel eller hittar en scen man glömt bort att man gillade och då blir det plötsligt hur kul som helst att jobba med det. Fast andras kommentarer är typ den bästa motivationen! Iaf om de gillar det. X)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja, den kommer vara ännu bättre då! :D

      Hahaha, ja! Jag tänker att man måste få lov att vara lite trött på sitt manus, och som du säger, då blir man ju oftast inspirerad av något helt annat sen! Just det här manuset var jag verkligen bara trött på innan jag fick redaktörens kommentarer X) Ja, det är klart, det ger så mycket att låta andra komma med respons under skrivprocessen, tycker jag!

      Radera
  2. Jag tror det är bra att vara lite trött på sitt manus ibland, för när man sen blir taggad igen minns man liksom plötsligt varför man tyckte om det från början och blir motiverad till att fixa till det man ogillar. Är man hela tiden övertygad om att man skrivit en fantastisk, flawless berättelse tror jag inte man redigerar så bra som man borde. :P

    Det gör det verkligen! Som Stephen King säger, man ska skriva med stängda dörrar och redigera med öppna dörrar. :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, nä, så kan det nog vara!

      Låter klokt!

      Radera