onsdag, april 25, 2012

Dag 21 - Favoritbok från din barndom

Ohh, jag har många! När jag var liten brukade jag och mina bröder ligga i mamma och pappas säng och lyssna medan mamma läste. Det var alltid mysigt, och några av mina favoriter som snälla mamma läste för oss var Narnia-böckerna och Kajsa kokar soppa på en knapp, som var en bok som man fick i någon slags bokklubb (förmodligen Disney, eftersom den handlar om Kajsa Anka). Den tvingade vi mamma att läsa många gånger; hon hyser idag ett stort agg mot den (men kan fortfarande alla meningar nästan utantill).


En av mina favoritböcker från när jag började läsa själv (eller, ja, som jag minns att jag läste när jag var mellan 9-11, i alla fall) är Julias bok av Helena Dahlbäck. Jag minns att jag fick den av mamma, och några år senare fick jag en samlingsvolym, där alla böckerna om Julia fanns med. 


Jag läste om den för några veckor sedan, och den är fortfarande bra! Helt otroligt att få se världen ur 10-åriga Julias ögon, och minnas hur man tyckte exakt likadant när man själv var 10 (nu känner jag mig gammal...). Hon slår verkligen huvudet rätt på spiken!


Tack och hej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar