torsdag, december 31, 2015

Läsåret 2015

Läsåret 2015 blev, tyvärr, ingen superhit. Futtiga 54 böcker läsa, mot förra årets 88. Aja, det är inget att göra åt nu, utan får försöka läsa fler böcker nästa år, helt enkelt!


01. Allegiant - Veronica Roth
02. Kanske är det allt du behöver veta - E. Lockhart
03. Väggen - Marlen Haushofer
04. Veronica Mars: The Thousand Dollar Tan Line - Rob Thomas & Jennifer Graham
05. Var slutar texten? - Gunnar D Hansson
06. Skrivandets sinne - Elisabeth Rynell
07. Gone Girl - Gillian Flynn
08. Alefen - Jorge Luis Borges
09. The Kill Order - James Dashner
10. Cirkeln – Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren
11. Eld - Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren
12. Skuggorna i spegeln – Inger Edelfeldt
13. Jag är djävulen – Sonya Hartnett
14. Alla mina vänner är superhjältar – Andrew Kaufman
15. An abundance of Katherines – John Green
16. Vill ha dig så illa – Gunnar Ardelius
17. Nyckeln - Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren
18. Gul utanpå – Patrik Lundberg
19. Det handlar om dig - Sandra Beijer
20. Jag, en fiktion - Ingrid Elam
21. Ty riket är ditt - Therése Granwald
22. Röd som blod - Salla Simukka
23. Bara för dig på mellanstadiet - Flera författare
24. White is for Witching - Helen Oyeyemi
25. Du föll och jag för dig - Lina Stoltz
26. Fury - Shirley Marr
27. The Carbon Diaries 2015 - Saci Lloyd
28. The Carbon Diaries 2017 - Saci Lloyd
29. Skuggan – Petrus Dahlin & Lars Johansson
30. Every Day - David Levithan
31. Det är jag som är Caroline - Peter Barlach
32. This is not a test - Courtney Summers
33. The Raven Boys - Maggie Stiefvater
34. Ready Player One - Ernest Cline
35. The Dream Thieves - Maggie Stiefvater
36. Blue Lily, Lily Blue - Maggie Stiefvater
37. The Knife of Never Letting Go - Patrick Ness
38. För mycket lycka - Alice Munro
39. Fly by Night - Frances Hardinge
40. Den femte vågen - Rick Yancey
41. Det oändliga havet - Rick Yancey
42. Djupa Ro - Lisa Bjärbo
43. Vad gör man inte - Maja Hjertzell
44. Athena - Marta Söderberg
45. Lockwod & Co.: Den skrikande trappan - Jonathan Stroud
46. Stormens öga - Leigh Bardugo
47. När hundarna kommer - Jessica Schiefauer
48. På andra sidan Fågelsången - Stefan Casta
49. Carry on - Rainbow Rowell
50. The unbecoming of Mara Dyer - Michelle Hodkin
51. Svenska Spöken - Flera olika författare
52. Omänniskor - N. Johansson & K. Svensson
53. Nimona - Noelle Stevenson
54. Baba Yaga's Assistant - Marika McCoola & Emily Carroll


Mest minnesvärda: Jag kan omöjligt välja bara en bok här, så det blir några stycken. T.ex. The Raven Cycle-böckerna av Maggie Stiefvater (2016 kommer sista boken!!!), men också På andra sidan Fågelsången av Stefan Casta. Och så älskade jag även Athena av Marta Söderberg och Carry on av Rainbow Rowell.

Hahaha, älskar det här från På andra sidan Fågelsången.




Man kan inte låta bli att älska The Raven Cycle.

Största besvikelsen: Tyvärr var det Röd som blod, jag är fortfarande upprörd över att jag inte tyckte den var bättre.

Största överraskningen: För mycket lycka av Alice Munro. Alltså, jag brukar inte läsa Nobelpristagare (tycker ofta att det är alldeles för litterärt och onödigt krångligt), men Munros noveller var lagom långa och konkreta, med intressanta ämnen och teman. och faktiskt Leigh Bardugos böcker, trodde jag inte skulle gilla dem, men jag svalde dem med hull och hår ...

Mest tårframkallande: Gul utanpå av Patrik Lundberg (jag grät efter typ två sidor) och Baba Yaga's Assistant, faktiskt. Emily Carroll och Marika McCoola lyckas få fram enorma känslor genom ganska lite dialog och fantastiska bilder.

Lockade till flest skratt: Ehhh, gud, kan inte komma på en enda jag skrattade riktigt mycket till? Haha, känns som att jag bara läst superseriösa böcker? Kanske Lockwood & Co. eller Ready Player One.

Det var det läsåret, får se vad det hinner bli för böcker nästa år!

GOTT NYTT ÅR!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar