torsdag, juni 18, 2015

100 bra böcker för unga

Ja, för några veckor sedan listade Kulturkollo en lista på 100 bra böcker för unga, och jag tänkte göra som C.R.M. Nilsson och lista vilka jag har läst! Fetstil betyder att jag har läst boken/böckerna.

Låt vargarna komma, Carol Rifka Brunt
Kaninhjärta, Christin Ljungqvist
Här ligger jag och blöder, Jenny Jägerfeld
Onanisterna, Patrik Lundberg
Hungerspelen, Suzanne Collins - Jag har dock inte läst sista boken ...
Divergent, Veronica Roth
Cirkeln, Mats Strandberg, Sara Bergmark Elfgren
Det handlar om dig, Sandra Beijer
Fel grav och andra berättelser, Kelly Link
Förr eller senare exploderar jag, John Green
Jag, En, David Levithan
En ö i havet, Annika Thor
Boktjuven, Marcus Zusak
Om jag kunde drömma, Stephanie Meyer
Skuggan över stenbänken, Maria Gripe
Den långa vägen hem, Cynthia Voigt
Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag, Sara Ohlsson
Imorgon när kriget kom, John Marsden
Dansa på min grav, Aidan Chambers
I taket lyser stjärnorna, Johanna Thydell
Jag behöver dig mer än jag älskar dig och jag älskar dig så himla mycket, Gunnar Ardelius
Tänk om det där är jag, Johanna Lindbäck
Godnatt Mister Tom, Michelle Magorian
Pojkarna, Jessica Schiefauer
Det händer nu, Sofia Nordin
Momo, eller kampen om tiden, Michael Ende
Hjärtans fröjd, Per Nilsson
Guldkompassen, Philip Pullman
Kanske är det allt du behöver veta, E. Lockhart
Du glömde säga hej då, Sarah Dessen
Konsten att ha sjukt låga förväntningar, Åsa Asptjärn
Isnätterna, Malin Isaksson
Frost, Maggie Stiefvater
Wallflower, Stephen Chbolsky
Eleanor & Park, Rainbow Rowell
Antiloper, Ellen Roxberg
Hitta Violet Park, Jenny Valentine
Om jag stannar, Gayle Forman
Stjärnmärkt osv, Jessica Spotswood
Nick & Norahs oändliga låtlista, Rachel Cohn & David Levithan
13 skäl varför, Jay Asher
Kurt Cobain finns inte mer, Hanna Jedvik
Min hemliga dagbok – Adrian Mole 13 ¾ år – Sue Townsend
Fråga Alice, anonym
Cinder, Marissa Meyer
Det är så logiskt alla fattar utom du, Lisa Bjärbo
Ondvinter, Anders Björkelid
Vad mina vänner inte vet, Sonya Sones
Hur kär får man bli?, Katarina von Bredow
Isdraken, Mikael Engström
Anna och den franska kyssen, Stephanie Perkins
Intet, Janne Teller
Jag saknar dig, Jag saknar dig, Peter Pohl, Kinna Gieth
Livets outgrundliga mysterier, Benjamin Alire Sáenz - Jag har läst den på engelska, räknas det?
Jag ger dig solen, Jandy Nelson
Tankeläsaren (De utvalda), Kristin Cashore
Ramona, Marta Söderberg
Jellicoe Road, Melina Marchetta
Innan jag dör, Jenny Downham
Oceanen vid vägen slut, Neil Gaiman - Också läst på engelska ...
Önska bort önska nytt, Ingrid Olsson
Peters baby, Gun Jacobsson
Foxfire, Joyce Carol Oates
Legend, Marie Lu
Mörkrets tjänare, Holly Black
Fjäril, Sonya Harnett
Delirium, Lauren Oliver
Outsiders, S.E. Hinton
Odinsbarn, Siri Pettersen
Dårfinkar och dönickar, Ulf Stark
Simon och Sophie, Emma Granholm
Sandor slash Ida, Sara Kadefors
Ulrike och kriget, Vibeke Olsson
Den absolut sanna historien om mitt liv som halvtidsindian, Sherman Alexie
Darkside, Tom Becker
Väktarens lärling, Joseph Delaney
Pojken i randig pyjamas, John Boyne
Artemis Fowl, Eoin Colfer - Jag har läst de tre första, sedan tyckte jag de spårade lite ...
Dyk i, Kate Cann
Över näktergalens golv, Lian Hearn - Bara läst första här också ...
Den utvalde, Lois Lowry
Spelkortsmysteriet, Jostein Gaarder
Vargbröder, Michelle Paver
Mörk ängel, Laini Taylor
Ful,  Scott Westerfeld
Kära tjejer, Jacqueline Wilson
Berättelser från yttre förorten, Shaun Tan
Amuletten från Samarkand, Jonathan Stroud - Också bara läst första ...
Matchad, Ally Condie
Ser mitt huvud tjockt ut i den här?, Randa Abdel-Fattah
Molnet, Gudrun Pausewang
Flyg ollonborre, flyg, Christine Nöstlinger
Coconut, Copano Matlwa
Systrar i jeans, Ann Brashares
Sommaren jag blev vacker, Jenny Han
Ljus, ljus, ljus, Vilja-Tuulia Huotarinen
Vinterviken, Mats Wahl
Chokladkriget, Robert Cormier
De vassa tändernas skog, Carrie Ryan
Kram, Hans-Erik Hellberg

Jag har läst 40 av böckerna på listan (42 om man räknar med de som jag läst på engelska, och minus några ifall man räknar vissa av böckerna som serier ...), inte så dåligt! Finns det någon bok jag missat och som en absolut borde ha läst?

Tack och hej!

2 kommentarer:

  1. Jag gillar Maggie Stiefvater och tycker väldigt mycket om Frost, men hennes bästa är i mitt tycke Dödsritten. Men hon är ett måste i mina ögon :) Sedan tycker jag väldigt mycket om Godnatt Mister Tom och har läst den flera gånger, så den kan jag rekommendera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa, jag har läst Dödsritten, men var lite kluven till den (tyckte början var sådär och andra hälften tyckte jag var jättebra), men ska absolut läsa hennes andra böcker också! Ja, Godnatt Mister Tom känns som en bok man borde läsa, får kanske ta och låna hem den också :)

      Radera