onsdag, oktober 08, 2014

En dag i skrivandets tecken

Idag har varit en skrivande dag, så jag tänkte att jag skulle dela med mig av hur den har sett ut.

Vaknade en stund innan klockan åtta, hörde att det regnade och insåg att jag inte skulle kunna gå ut för att göra en skrivuppgift vi har i skolan. Somnade om.

Vaknade igen runt nio och plockade upp The Scorch Trials och bestämde mig för att inte gå upp förrän jag läst ut den.

Runt klockan två hade jag lyckats ta mig upp ur sängen, klätt på mig, ätit frukost, läst igenom senaste numret av tidningen Skriva, diskuterat författare/skrivande människor, innan jag satte mig för att lyssna på en podcast om skrivande. Podondemand podcast är en podcast av Karin Bergström (min klasskamrat) och Therése Engwald (en av mina lärare på Författarskolan). Jag hann bara lyssna på första avsnittet, men det var väldigt intressant och inspirerande. 

Sedan tog jag mig i kragen, satte mig ner vid bordet för att skriva. Hade ingen lust, ingen inspiration, inga idéer. Tog då fram skrivövningskorten från Lo Söllgårds förlag, som jag köpte på Bokmässan, och gjorde några av övningarna, och så var skrivandet igång.

Jag är den där typen som inte kan sitta timmar i sträck och skriva flera sidor, utan jag skriver kortare stycken under korta tidsperioder. Jag tycker, till exempel, att skriva i tjugo minuter, paus i tio, är perfekt. Så det gjorde jag i cirka två timmar, samtidigt som jag lyssnade på musikalen Kristina från Duvemåla.

Efter det tog det stopp, som det gör ibland. Tungt i huvudet, så jag gick ut på en promenad; tänkte på allt och inget. Tog en bild på hur fint vattnet rann.



Kom hem, la mig på golvet och läste lite i En av oss sover av Josefin Klougart. Den är så fin, och medan jag låg där och läste damp det liksom ner i huvudet på mig, vad mitt nya projekt ska heta. Visst, titlar är alltid osäkert, det blir väl aldrig det som man först tänkt sig, men när jag kom på det så var det som att allting bara kändes rätt.


Sådär är det ibland (rätt ofta för mig), jag skriver kanske inte så himla mycket, men allt det andra jag gör hör ändå på något sätt ihop med skrivandet.

Tack och hej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar