lördag, september 08, 2012

Kristianstads bokfestival - sammanfattning

Nu har jag kommit hem igen efter två dagar i Kristianstad! Igår gick jag på två föreläsningar: Johan Unenge som är läsambassadör och pratade om hur man ska få unga att läsa mer och Lisa Bjärbo och Johanna Lindbäcks författarsamtal med varandra!

Johan Unenge pratade om hur bibliotek skulle kunna göra för att få unga att bli mer intresserade av böcker och att läsa, vilket var väldigt intressant. Han lade fram en del förslag och visade exempel på bibliotek som hade gjort olika saker (till exempel "Läs 8 böcker i sommar och få en bok!", som jag har sett på en del bibliotek). 

Lisa Bjärbo och Johanna Lindbäck pratade bland annat om hur det är att vara författare (till ungdomsböcker), hur de fick sina idéer och ja, allt mellan himmel och jord, nästan! Det var himla roligt att lyssna på (speciellt för en aspirerande ungdomsförfattare som mig själv) och bokprojektet de håller på att skriva tillsammans ser jag mycket fram emot!

Idag fick jag och mamma hasta oss igenom bokborden, då vi var bjudna på 25-årskalas i Helsingborg. Men det blev en del fynd!



Igelkottens elegans - Muriel Barbery
Duma Key - Stephen King
Pojken som sprang bort - John Boyne
Stjärnor, katter och besvärande bevis - Michele Jaffe
Absolut Per Nilsson - The Very best of  - Per Nilsson
1Q84 (första och andra boken) - Haruki Murakami
Äldre Gudar, Den Vördade & Kristallklyftan - David & Leigh Eddings

Nu har jag en hel del böcker att ta mig igenom... och snart är det dags för Bokmässa också!

Tack och hej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar