tisdag, oktober 23, 2012

Doktor Kessners Hemlighet


Första meningen: "Finn satt på fördäck och lagade segel."
Författare: Adam Hansson
Förlag: Collings förlag
Sidor: 262

Finn är femton och har levt hela sitt liv på segelbåten S/Y Avalon, tillsammans med sina föräldrar. Jen och hennes familj tillbringar sin semester på båten och underliga saker börja hända. Det verkar som att någon är mycket intresserad av Avalon, men varför då?

Avalon är inte vilken båt som helst, utan tillverkades av Finns farfar på ett varv i Malmö under andra världskriget, men blev sedan undangömd tills Finns föräldrar hittade båten långt, långt senare. Vad är det som är så speciellt med Avalon? Varför gömdes hon undan? Och vem är egentligen Doktor Kessner?

Jag har svårt för en del saker med Doktor Kessners Hemlighet. De två sakerna jag kommer på mig själv att fastna i under läsningen är att karaktärerna (även de vuxna) verkar mycket yngre än de sägs vara. Jag har oerhört svårt att se att Finn skulle vara femton, han beter sig verkligen inte som de femtonåriga killar jag känt. Men sedan insåg jag att han faktiskt aldrig gått på en svensk högstadieskola och då är jag villig att gå med på att han kanske inte är som "alla andra". Däremot är det inte bara Finn som känns yngre än sin ålder, alla vuxna karaktärer känns mycket yngre och det irriterar mig. 

Dock tror jag att mycket av det beror på berättarperspektivet. Det är ett väldigt distanserat perspektiv och jag känner inte att jag kommer någon av karaktärerna riktigt nära, vilket är synd.  

Efter ris, kommer dock lite ros! Boken är, trots sina brister, oerhört spännande (när man väl kommer till de delarna). När Finns föräldrar hittar Avalon vill man bara läsa mer, mer, mer! Varför har någon gömt henne, vad är det som är så speciellt med just den här båten?

Något annat som jag tycker är väldigt fint är känslorna som väcks mellan Finn och Jen. Det är oerhört bra beskrivet! (En av mina favoritmeningar är "Till sist somnade de och drömde att de var en smula modigare." - hamnar definitivt på min lista över fina bokcitat!)

Så, en lite ojämn bok, men absolut läsvärd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar