måndag, september 29, 2014

I ditt kvarter händer saker du inte ser

Jag kom hem från Bokmässan igår kväll (eller, inte hem, utan till min bror och hans flickväns lägenhet), och idag har jag varit i skolan hela dagen (eftersom jag läser magisterkurs på Författarskolan), så jag har inte hunnit hämta mig riktigt än. Men, innan ni får ett inlägg om min Bokmässa 2014, så får ni här en bokrecension!

I ditt kvarter händer saker du inte ser handlar om Viggo, som är gift med Melissa och tillsammans har de sonen Kevin. Utåt sett verkar de ha det perfekta äktenskapet: gott om pengar, fint hus, vackert par, men det visar sig snabbt att deras förhållande inte är så perfekt. Melissa slår Viggo och utsätter honom för både psykisk och fysisk misshandel; hotar med att ta livet av sig om han lämnar henne.

Premissen för den här boken är jätteintressant, att det är en man som blir slagen i sitt förhållande och den skam som medföljer. Att man inte kan berätta för sina vänner att ens fru slår en. Och det här är ju varför patriarkatet är lika dåligt för män som för kvinnor, för det är väl klart att män också kan befinna sig i abusive relationships, men vi lever, tyvärr, i ett samhälle där man inte talar om detta.

Efter ett tag visar det sig att flera personer i Viggos närhet inte heller har det så lätt; otrohet, mer misshandel och så vidare. Jag önskar lite att författaren hade fokuserat på Viggo och hans berättelse, för efter ett tag blir det lite kaka på kaka. 

Jenny Jacobsson har skrivit en debut om ett intressant ämne, men det känns som att man hade kunnat fokusera ännu mer på Viggo och hur det är att vara man och befinna sig i ett misshandelsförhållande. Jag hoppas dock att boken och dess ämne sprids!

Betyg: 3 av 5 tummar upp!

Tack till Ariton Förlag och Jenny Jacobsson för recexet! Ni kan läsa mer om författaren på hennes blogg, Söder om söder.

Tack och hej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar