måndag, maj 25, 2015

Ty riket är ditt

Okej, måste bara kommentera på det faktum att Sverige VANN Eurovision Song Contest i lördags???? Är så sjukt glad över detta; jag älskar nämligen Eurovision (det är som julafton för mig), och trodde inte att vi skulle vinna igen förrän om typ tio år. Heja heja!

Så, nu när vi har det ur världen kan jag faktiskt skriva en riktigt recension ...


Ty riket är ditt handlar om tre kvinnor, Sara, Eva och Anna, som alla ger upp sig själva för någon annan, och för kärleken. Eller är det verkligen för kärleken, och vad är i sådana fall kärlek? Jag skulle säga att Therése Granwalds debutroman är en mörk kärleksroman, där man hela tiden har nära till obehaget.

Jag hade först svårt att komma in i boken, svårt att se förbi de "riktiga" Sara och Eva. Inte förrän jag lyckades släppa det och bara läsa dem som en Sara och en Eva lyckades jag komma in i berättelsen. Men det är ändå Annas berättelse som är den som stannar kvar och påverkar mig mest, det är för hennes skulle som jag läser på i ett raskt tempo.

Anna är nitton, bor och lever med sin äldre pojkvän och på sommaren åker de bort från stan för att bo i hans föräldrahem i ett mindre samhälle. Man förstår inte direkt varför, men det är något som känns obehagligt med att de ska bo där, utelämnade åt varandra och under bokens gång får man veta, och förstå, varför. Och det är så bra. Stämningen är så tryckande att man skulle kunna ta på den och det känns stundtals riktigt, riktigt jobbigt (fast på ett bra sätt).

Boken väcker också den intressanta frågan vad som egentligen är kärlek, något som jag tror att vi alla behöver fundera på.

Tummen upp, upp till Theréses bok!


Går att köpa hos Adlibris, Bokus eller direkt hos Lo Söllgårds förlag.

Tack och hej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar