onsdag, maj 28, 2014

Feed

Jag har läst Feed av Mira Grant. Boken utspelar sig lite mer än tjugo år efter att världen drabbats av viruset som förvandlade de döda till zombies. Georgina Mason och hennes bror Shaun har växt upp i denna post zombie-apokalyps, där bloggare är de nya journalisterna och när de blir utvalda till att följa senator Peter Rymans presidentkampanj kommer de snart en konspiration på spåren. Det är inte bara zombies som kan döda en i den här världen ...

Här är några av mina reaktioner under min läsning:



Ja, boken förtjänade att läggas i frysen.

Jag gillar berättelser om zombies as much as anyone else, men det jag alltid tycker är intressant är kanske inte zombierna i sig, utan hur resten av samhället reagerar. Vad händer när alla våra politiska system krackelerar, när de högst uppsatta politikerna förvandlas till de levande döda och man lever i ständig rädsla för att bli smittad själv? Den här boken är ett perfekt exempel på en riktigt bra berättelse om vad som skulle kunna hända.

Den utspelar sig i USA, där städer antingen är helt i zombiernas våld, eller där det finns någon slags trygghet, men samtidigt en risk att ett "utbrott" av viruset ska ske. Zombierna har inte tagit över helt, det går fortfarande att leva ett någorlunda normalt liv (med dagliga blodtester och cirka en miljon andra skyddsåtgärder). Det är det som fångar mig och gör att jag läser de nästan 600 sidorna på mindre än två dygn.

Om du vill ha en zombiebok där det överhängande hotet av en zombieattack alltid är närvarande, men samtidigt har en intressant take på hur vårt samhälle skulle kunna se ut ifall vi skulle drabbas av en zombie-apokalyps, då är Feed boken för dig.

Mitt slutbetyg blir:


Tack och hej.

2 kommentarer:

  1. "I mean I never start reading [...] without making sure we’ve got plenty of room in the freezer" är fan mitt nya motto!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ett mkt bra motto!!

      Radera