fredag, januari 17, 2014

The fall

Källa
Los Angeles 1915. Alexandria är fem år och befinner sig på sjukhuset med en bruten arm, efter att ha trillat ner från ett träd på apelsinodlingen där hon jobbar, tillsammans med sin mamma och lillasyster. Alexandria har nästan precis lärt sig engelska och det är när hon skriver ett brev till sjuksystern Evelyn (stolt över att hon lyckats skriva det på engelska) som historien börjar. Brevet kommer på avvägar och hamnar istället hos patienten Roy, som också befinner sig på sjukhuset för att han har fallit. Roy börjar berätta en episk berättelse om kärlek och mord och det är början på en underlig, men vacker, vänskap.

Det var när jag varit och sett Desolation of Smaug som jag upptäckte den här filmen, tack vare skådespelaren Lee Pace. Efter att ha läst på lite vad filmen handlade om, och att det var en "fantasyfilm regisserad av Tarsem Singh" kände jag att jag var tvungen att se den här filmen. Och jag är så glad att jag gjorde det, för den här filmen är verkligen en liten pärla. Jag hade egentligen inga större förväntningar innan jag såg den, men det var ren filmmagi. Och Catinca Untaru, som spelar Alexandria är helt lysande. Min enda invändning är att den är lite för lång. Filmen hade nog mått bra av att klippa bort ungefär femton minuter.

Men, som sagt, det här var en (för mig) helt okänd film som visade sig vara en riktigt liten skatt. jag kan varmt rekommendera denna!

Tack och hej.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar