tisdag, juli 03, 2012

The Casual Vacancy

Låt oss tala lite om omslaget till Rowlings nya bok, The Casual Vacancy. Har du inte sett det? Oroa dig inte, klicka här så kan du se skapelsen.


Min första tanke när jag klickade på länken och blev bländad av den arga röda färgen? "Holy mother of god, de har gjort en vägkon." Och ärligt talat, det kan vara bland det fulaste jag någonsin har sett. Det här är inte en bok man kan sitta med på tåget/tunnelbanan/bussen/var som helst, för den kommer skrika åt alla som ser den. "HÄR ÄR JAG!!!" Om jag ville gå runt med en vägkon, så skulle jag gå runt med en vägkon. Omslaget för dessutom tankarna även till McDonald's, och vilken författare vill att ens bok ska påminna om en hamburgerkedja?


Jag kan bara anta att det på något sätt ska likna en röstsedel, och höra ihop med bokens handling på något sätt (för varför skulle Rowling annars godkänna det?). Men det är fortfarande fult. Och böckers utseende spelar roll; om en bok finns i flera utgåvor köper jag alltid den med snyggast omslag (även om den är dyrare). 


Jag ber till allt som är heligt att den svenska utgåvan har ett snyggare omslag, för jag kan bara inte ha The Casual Vacancy, med det omslaget, i min bokhylla.


Tack och hej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar