måndag, juni 25, 2012

Young adult

Herregud, så här upptagen har jag inte varit på länge. Har spenderat den senaste veckan med att umgås med vänner varje dag och hitta på en massa roliga saker, så jag har knappt haft tid med Internet!


Vår C-uppsats, En resa genom gränslandet - den problematiska ung vuxen-litteraturen i den svenska bokhandeln, har förresten blivit godkänd och upplagd här. Eller, ja, den ska ha blivit upplagd där, men jag vet inte om den blivit synlig där än... ärligt talat är jag inte riktigt säker på hur det fungerar, men vi har fått vårt betyg, så något rätt måste vi ha gjort!


Den här uppsatsen alltså; jag har skrivit den tillsammans med en i min klass och vi valde att undersöka hur ung vuxen-böcker marknadsförs i den fysiska bokhandeln (var står de någonstans, har de en egen hylla, finns de på olika platser/hyllor i butiken) och så vidare. Jag har alltid varit intresserad av ungdomsböcker (det är den sortens böcker jag vill jobba med i framtiden) och känner fortfarande att det är de böcker som jag identifierar mig mest med, vilket var en av anledningarna till att jag ville skriva om det. Den andra anledningen var en diskussion som jag och Ada hade under min praktik på Gilla Böcker; vi pratade om ifall en bok skulle ges ut som vuxen eller ungdomsbok och på grund av vilket det blev, skulle det komma att påverka var den hamnade i bokhandlarna.


Jag är själv över 20 och har börjat fundera allt mer på vart jag går när jag är i en bokhandel. Det börjar kännas lite pinsamt att hänga vid barn- och ungdomsböckerna, men det är ju där böckerna jag vill läsa finns!


Nu har det hänt en liten rolig grej, som har sitt ursprung i att vi har en bild på vår framsida, där vi frågade Sarah Enni (som tagit den) ifall vi fick använda den (vilket vi fick). Jag skickade uppsatsen till henne när den var klar, och nu har hon skrivit ett blogginlägg om det, som ni kan läsa här! Ung vuxen är ett viktigt och intressant ämne inte bara här i Sverige!


Tack och hej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar